Historia magistra vitae

ist-eduScopul educației este și trebuie să fie cunoașterea de sine. Acest obiectiv a fost inițial stabilit de grecii antici în dictonul „Cunoaște-te pe tine însuți”, text sculptat deasupra intrării în templul lui Apollon din Delphi. Cunoașterea de sine înseamnă conștientizarea de sine și a locului pe care îl ocupi în societate și în lume. Atingerea acestui obiectiv nu este ușor de realizat, pentru că a deveni o ființă umană educată este un proces derulat de-a lungul vieții care necesită timp, energie și angajament. Dar cum toate călătoriile au un punct de plecare, intenționăm să vă provocăm să faceți cu noi un prim pas către înțelegerea și definirea propriului patrimoniu istoric și cultural. Provocarea noastră față de cititori este aceea de a folosi acest spațiu virtual pentru a începe lunga călătorie spre autocunoaștere. Premisa fundamentală a acestei inițiative educaționale este că unele cunoștințe de bază ale patrimoniului istoric sunt necesare pentru cei care doresc să devină ființe umane educate responsabile de destinele lor. Dacă oamenii nu au cunoștințe legate de istoria omenirii, devin vulnerabili la vorbele demagogilor care promit raiul pe pământ sau se conduc în viață după concepția greșită că evenimentele actuale sunt unice, fără precedent în istorie sau superioare tuturor celor care au fost. Poate că cel mai rău lucru care se poate întâmpla este să existăm într-o lume a ignoranței, definită în cuvintele lui Goethe ca una în care omul își duce existența „trăind de pe o zi pe alta”. Fără cunoașterea trecutului și a perspectivei pe care o aduce, oamenii pot ajunge să creadă că lumea lor contemporană va dura pentru totdeauna, când, în realitate o mare parte este condamnată să fie uitată. Studiul istoriei oferă o alternativă care a trecut testul neiertător al timpului.

Când oamenii își dau seama că moștenirea bogată a istoriei le aparține, viziunea asupra lor înșiși și a vremurilor în care trăiesc se poate extinde dincolo de momentul prezent. Ei constată că nu trebuie să se limiteze la cunoașterea dobândită pe ceea ce se întâmplă astăzi și că se pot baza pe perspectivele creative ale oamenilor care au trăit cu sute și chiar mii de ani în urmă. Ei descoperă că propria lor cultură are o istorie și un context care îi dau sens și formă. Studierea și experimentarea moștenirii istorice îi poate ajuta să înțeleagă locul lor în lumea de astăzi.

Abordarea noastră față de moștenirea istorică este de a înrădăcina realizările umane în cadrul lor istoric, arătând modul în care evenimentele politice, sociale, economice, militare și culturale ale fiecărei perioade au influențat crearea lor. Sunt dedicate unități de studiu unor discuții interpretative a istoriei materiale, a tehnologiei și științei, a artelor, arhitecturii, filozofiei, religiei, literaturii ș.a. din perioada respectivă. Aceste două aspecte ale istoriei nu se întâlnesc separat, unul dintre scopurile noastre fiind acela de a arăta cum sunt interconectate.

Prezentarea elementelor esențiale ale principalelor teme istorice urmărește să vă ajute să dobândiți înțelegerea istorică necesară pentru a putea da sens trecutului. Căutăm să recreăm viețile oamenilor obișnuiți și să evidențiem interacțiunea dintre experiențele trăite și modurile prin care acestea se reflectă asupra lor. Vrem să oferim elevilor și profesorilor o perspectivă integrată, astfel încât să poată urmări – pe cont propriu sau în clasă – temele și întrebările pe care le găsesc deosebit de interesante și semnificative. În al doilea rând, vom încerca să obținem un echilibru global și regional eficient. Întreaga lume interacționează astăzi și pentru a înțelege interacțiunile și ce înseamnă ele pentru cetățenii de astăzi, nu va mai fi suficientă o înțelegere a istoriei locale sau naționale ci trebuie să studiem istoria întregii lumi. Credem că studiul istoriei universale într-un context larg și comparativ este o practică interesantă, importantă și extrem de utilă. Astfel, am adoptat o organizare regională cuprinzătoare a conținutului, cu o perspectivă globală, clară și ușor de gestionat. Studiem toate ariile geografice, incluzând istoriile separate din multe părți ale lumii, în special în primele milenii ale dezvoltării umane. Convingerea noastră este faptul că un spațiu virtual care reflectă tendințele actuale ale educației moderne poate încânta cititorii și poate inspira un interes durabil în cunoașterea îndelungatei experiențe umane.

De asemenea, vom încerca să subliniem legăturile dintre culturi, unități politice și sisteme economice, pentru că aceste conexiuni au făcut ca lumea să fie ceea ce este astăzi. Facem comparații și conexiuni atât în timp, cât și în spațiu, pentru ca înțelegerea desfășurării istoriei umane în timp să fie sarcina centrală a studierii istoriei. Pentru a ne consolida abordarea cuprinzătoare, comparativă și conectivă, site-ului urmează să fie supus unor actualizări permanente care să revizuiască și să reconsidere paginile printr-o rescriere sau extindere a conținutului pentru claritate, conexiuni și comparații mai puternice și, cel mai important, să încorporeze cele mai recente informații istorice, precum și noile abordări educaționale rezultate din cercetările disponibile. Este important să fie adăugate noi materiale și instrumente de învățare care să reflecte existența unor grupuri și regiuni care sunt adesea insuficient de cunoscute, însă care ne relevă o bogată diversitate de evoluții istorice. Dorim să extindem acoperirea istoriei sociale și culturale, încurajând analiza aspectelor care reliefează faptul că viața din trecut a fost atât similară, cât și diferită față de viața noastră de azi. Acest accent sporit este susținut prin utilizarea artefactelor care fac istoria tangibilă. În plus, vom intensifica discuțiile despre religie, incluzând atât ideile centrale, cât și practicile religioase ale religiilor lumii.

Tehnologia digitală este o componentă esențială a procesului educațional de astăzi, un instrument valoros pentru achiziția, analiza, prezentarea și comunicarea de informații, utilizată în diferite moduri care să permită elevilor să devină participanți mai activi în cercetarea și învățarea istoriei. Pentru utilizarea eficientă a tehnologiei urmărim derularea unor activități specifice care includ: sprijinirea dezvoltării profesionale de înaltă calitate pentru profesori cu scopul de a personaliza învățarea și a îmbunătăți realizările academice; realizarea de proiecte inovatoare de învățare mixtă care combină mediile digitale online cu metodele tradiționale; oferirea resurselor digitale deschise care să creeze tuturor elevilor accesul la o educație de înaltă calitate ș.a..