Secolul XX a fost caracterizat ca o „epocă a propagandei”, o însușire specifică predominantă și pentru secolul XXI. Mai mult decât atât, propaganda a crescut exponențial de la momentul primului război mondial. Având în vedere că dependența noastră față de tehnologia de comunicare a crescut, în special pentru știri și tehnologii de divertisment, nu se poate anticipa vreo schimbare în această creștere. Tehnicile de propagandă și metodele de persuasiune sunt folosite în întreaga societate de azi. Ca urmare, a devenit important să se înțeleagă forma, dimensiunea și intențiile propagandei de astăzi, lucru care poate fi facilitat de studierea propagandei din perspectivă istorică. Studierea propagandei este studiul modului în care mințile noaste sunt controlate de acele „persoane perspicace” aflate în spatele cortinei. Pentru a înțelege mai bine forma și substanța, modelele și construcția propagandei este necesar să fie studiate multiplele reprezentări în care ea există în prezent și a existat în trecut. Trebuie trasate linii de similitudine între evenimente experimentate anterior și evenimentele societății de azi, prin prisma propagandei.
De-a lungul secolului al XX-lea, guvernele au generat o propagandă de război prin definirea conflictelor ca fiind o luptă între bine și rău. În învățământ, unele forme de educație au fost concepute în mod explicit să-i facă pe oameni să accepte o anumită viziune asupra lumii. Educația poate fi o formă de îndoctrinare atunci când nu se permite să fie pusă la îndoială credibilitatea anumitor doctrine, idei, informații, valori și credințe. Divertismentul este, de asemenea, o formă de propagandă prin care se oferă idei și informații despre ce este bine și rău, corect și greșit, încorporând astfel valorile și ideologiile într-o formă narativă. În multe filme și jocuri video violența este descrisă ca fiind justificată și morală, un mesaj de valoare care nu este, în general, pus sub semnul întrebării în societate. O altă modalitate de propagandă, care este încorporată în divertisment, este publicitatea sau conținutul sponsorizat, caz în care viziunea asupra lumii pe care o are un guvern sau o companie este prezentată ca o formă de divertisment. Cei care încearcă să îmbunătățească societatea sau să o schimbe, utilizează propaganda socială pentru a influența opinia publică. Activiștii încearcă să promoveze schimbări sociale, politice, economice sau de mediu prin utilizarea unor activități de comunicare și evenimente publice care atrag atenția și influențează cunoștințele, atitudinile și opiniile oamenilor.
![]() |
![]() |
![]() |
- 1. ........................................................................................................................................
- 2. ........................................................................................................................................
- 3. ........................................................................................................................................
- 2. ........................................................................................................................................
- 4. ........................................................................................................................................
- 5. ........................................................................................................................................
- 6. ........................................................................................................................................
- 7. ........................................................................................................................................
- 8. ........................................................................................................................................
- 9. ........................................................................................................................................
- 10. ........................................................................................................................................
- 11. ........................................................................................................................................
- 12. ........................................................................................................................................
- 13. ........................................................................................................................................
- 14. ........................................................................................................................................
- 15. ........................................................................................................................................
- 16. ........................................................................................................................................
- 17. ........................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
![]() |
- 1. ........................................................................................................................................
- 2. ........................................................................................................................................
- 3. ........................................................................................................................................
- 2. ........................................................................................................................................
- 4. ........................................................................................................................................
- 5. ........................................................................................................................................
- 6. ........................................................................................................................................
- 7. ........................................................................................................................................
- 8. ........................................................................................................................................
- 9. ........................................................................................................................................
- 10. ........................................................................................................................................
- 11. ........................................................................................................................................
- 12. ........................................................................................................................................
- 13. ........................................................................................................................................
- 14. ........................................................................................................................................
- 15. ........................................................................................................................................
- 16. ........................................................................................................................................
- 17. ........................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
- ....................................................................................................................................................
Studierea propagandei din secolul al XX-lea oferă posibilitatea unei interconectări la o zonă de cercetare deosebit de bogată în surse istorice care reflectă acțiunile statelor naționale, declarațiile și realizările elitelor politice, precum și rolul jucat de diferite grupuri de interese în gestionarea, conducerea și formarea dezbaterilor publice. De asemenea, crește capacitatea și angajamentul de a analiza critic mesajele prezentate în formele tradiționale și moderne ale mass-mediei.
O diversitate de materiale și instrumente media sunt utilizate pentru a transmite mesaje de propagandă. Acestea includ picturi, desene caricaturale, afișe, broșuri, filme, emisiuni radio, emisiuni TV și site-uri web. Pe măsură ce sunt inventate noi tehnologii apar și alte modalități de difuzare a propagandei, precum folosirea de roboți și algoritmi pentru a crea propaganda computațională și a difuza știri false sau părtinitoare prin intermediul rețelelor sociale.