Definiția și importanța abilității |
Ideea principală este o afirmație prin care se rezumă subiectul unui paragraf, discurs, articol sau pasaj de carte. Identificarea ideii principale este o parte importantă din dezvoltarea abilităților de înțelegere și analiză a surselor istorice. Cele mai multe scrieri istorice constau într-o serie de idei principale susținute de exemple și detalii. Determinarea ideii principale vă permite să obțineți o înțelegere de ansamblu a ceea ce citiți. Detalii istorice, cum ar fi nume, date și evenimente sunt mai ușor de reținut atunci când acestea sunt conectate la o idee principală.
Ideea principală este susținută de detalii justificative. Detaliile justificative sunt fapte sau exemple care explică ideea principală.
Pentru a găsi ideea principală dintr-un text este necesar să identificați întâi subiectul. Apoi, pe măsură ce citiți, definiți ideea principală despre subiect care se explică sau se susține prin mai multe detalii. Detaliile sunt specifice și pot oferi informații suplimentare cititorului în urma punerii unor întrebări cum ar fi: Cine? Ce? Când? Unde? De ce? și Cum?. Detaliile includ declarații, statistici, exemple, explicații și descrieri.
Ideea principală poate fi afirmată sau nedeclarată. Adesea, subiectul apare menționat încă de la începutul unui paragraf, urmat de detalii care explică sau susțin ideea principală. Dacă apare în mijlocul sau la sfârșitul unui paragraf, detaliile sunt cele care construiesc ideea principală. Pentru a găsi ideea principală nedeclarată, trebuie să utilizați detaliile paragrafului ca indicii. În orice caz, poate fi util să te întrebi „Ce încearcă să spună scriitorul aici?” de fiecare dată când termini să citești un paragraf sau un pasaj.
În scrierile istorice, unele evenimente și idei importante se pierd printre multe detalii. Capacitatea de a identifica ideea principală este o modalitate de a înțelege orice problemă complexă. Uneori, ideile principale sunt evidențiate în diferite locuri din text (mai ales în manualele școlare) pentru a concentra atenția pe ceea ce este cel mai important și de a consolida procesul de învățare.
Aplicarea abilității |
Găsirea ideii principale înseamnă a găsi o afirmație care explică punctul principal al unei text și detaliile care îl susțin. Utilizați un tabel pentru a lista fiecare idee principală furnizată și detaliile din text care o susțin.
O idee principală poate fi un fel de declarație sumară sau poate fi o declarație a opiniei autorului. Oricum, un cititor bun caută să vadă ce fapte de susținere și ce detalii diverse oferă scriitorul. Dacă scriitorul nu oferă sprijin bun este posibil ca ideile să nu fie de încredere. Cu toate acestea, nu tot ceea ce citiți este structurat ca într-un manual. Aplicarea următoarelor linii directoare vă va ajuta să identificați ideile principale în textele citite:
1. Citiți textul și identificați subiectul pasajului. Despre ce este vorba în acest pasaj? Spuneți acest lucru cu propriile cuvinte într-o propoziție.
2. Uitați-vă după detalii ce se referă la subiect. Ce idee principală se poate explica sau sprijini cu ajutorul lor?
3. Gândiți-vă la modul în care fiecare detaliu susține ideea principală.
4. Păstrați ideea principală în mod clar în mintea dumneavoastră.
Practica abilității |
Pasajul de mai jos conține informații despre Grecia antică. Precizați subiectul și lista cu detalii justificative într-un organizator grafic. Aceasta pentru a vă ajuta să determinați ideea principală.
Alimentaţia grecilor antici se realiza prin luarea a trei mese zilnice. La ivirea zorilor, atenianul îşi lua micul dejun compus din câteva bucăţi de pâine de orz sau de grâu muiate în puţin vin curat. La a doua masă, care se lua către mijlocul zilei sau în cursul după-amiezii, se adăuga brânză sau măsline pentru a o face mai bogată. Masa cea mai importantă şi mai copioasă are loc la sfârşitul zilei sau chiar după căderea nopţii. Ea putea consta din pește și legume, urmate de brânză, fructe și chiar prăjituri îndulcite cu miere. Carnea era puțin găsită pe masa atenienilor, chiar și familiile bogate o mâncau doar în timpul festivalurilor religioase.
1. În primul rând, identificați subiectul general printr-un cuvânt sau o frază. Subiectul aici este masa în Atena antică.
2. Apoi, identificați detaliile despre acest subiect. Aici detaliile de susținere descriu ce mâncau atenienii la micul dejun, masa de prânz și cină, precum și cât de mult au mâncat carne.
3. Acum întrebați-vă ce vă spun detaliile despre acest subiect. Ce alte cuvinte oferă punerea în evidență a unei imagini de ansamblu? Aceste detalii, în principal, vă spun că mesele atenieni erau simple, cu puțină carne.
4. În cele din urmă, faceți o afirmație generală despre ceea ce vă spun detaliile.
Subiectul: alimentația grecilor;
Detaliu: luarea a trei mese zilnice;
Detaliu: prima masă constă în câteva bucăţi de pâine de orz sau de grâu;
Detaliu: la prânz se adăuga brânză sau măsline;
Detaliu: carnea era puțin mâncată.
Ideea principală pentru acest paragraf ar putea fi enunțată ca: „Oamenii din Atena antică au mâncat mese simple”.